De
meeste regels die je tegenkomt in de boeken zijn vereenvoudigingen
van de regels van Zhu Xi, die hij noemt in zijn Yixue Qimeng
易學啟蒙,
lett. ‘Instructie van de Onwetenden in de Yi-studie’. De regels
komen hier op neer:
Any
hexagram may have all unchanging lines. In that case we
prognosticate on the basis of the original hexagram's Tuan
statement,
taking the inner trigram as zhen
[the question, or present situation] and the outer trigram as hui3 [the prognostication].
When
only one line changes, we take the statement of the original
hexagram's changing line as the prognostication.
When
two lines change, we take the statements of the two changing lines
of the original hexagram as the prognostication, but we take the
upper line [of the two] as ruler.
When
three lines change, the prognostication is the Tuan
statement of the original hexagram and the resulting hexagram, and
we use the original hexagram as zhen
and the resulting hexagram as hui.
In the first ten hexagrams [of this sort] we make zhen
the ruler; in the latter ten hexagrams
we make hui the ruler.3
When
four lines change, we use the two unchanging
lines in the resulting hexagram as the prognostication.
But we take the lower line as ruler.
When
five lines change, we use the unchanging line of the resulting
hexagram as the prognostication.
When
six lines change, in the cases of Qian
and Kun,
the prognostications of both are used. For other hexagrams, the
prognostication is the Tuan
statementof the resulting hexagram.
Uitleg
Regels
1 en 4: over zhen 貞 en
hui 悔
Als
ik Bent Nielsen goed begrijp zijn de termen zhen en hui
als namen voor tri- en hexagrammen voor het eerst gebruikt door Zhu
Xi.
Zhen
wordt door Adler uitgelegd als 'the question, or present situation'.
Of Zhu Xi dat zo bedoeld heeft is niet duidelijk, hij vermeldt niet
zijn opvattingen over zhen
en hoe we dit moeten interpreteren. De meeste (Chinese) boeken
vermelden zhen als
andere naam voor het onderste trigram, en hui als
bovenste trigram (zoals bij punt 1). Ook wordt het gegooide hexagram
wel zhen genoemd, en
het vervolghexagram (als je de bewegende lijnen laat omslaan) hui
(zoals bij punt 4).
Zelf ben ik geneigd zhen
te bekijken vanuit de Neo-Confucianistische betekenis 'loyaliteit,
betrouwbaarheid'.
Hui
wordt door Adler uitgelegd als 'the prognostication', maar ook over
dit woord geeft Zhu Xi geen informatie. Hui
betekent normaliter 'spijt, berouw', en ik zie geen reden dat hier
te veranderen.
Met
deze kanttekeningen in het achterhoofd wordt zhen eerder
zoiets als 'goed, gunstig om te doen', terwijl hui dan wordt
'niet goed om te doen, vermijden'. Maar dat zou dan alleen opgaan
voor een hexagram zónder bewegende lijnen, of met drie
bewegende lijnen.
Regel
4: over de 'ten hexagrams'
Zhu
Xi zegt: “In the first ten hexagrams [of this sort] we make zhen
the ruler; in the latter ten hexagrams we make hui the ruler.”
Dit slaat op tabellen die aan het eind van zijn boek staan (zie deze pdf). Hij zegt hierover:
“We
take te changes [combinations] of the sixty-four hexagrams and
arrange them into thirty-two charts. To obtain the first [32]
hexagrams we go from beginning to end and from top to bottom.
To obtain the last [32] hexagrams we go from the end to the beginning
and from bottom to top.
The changes in the hexagrams up through the 32nd use the
lines of the original hexagram as prognostication. The changes of the
hexagrams after the 32nd use the lines of the changed
hexagram as prognostication.”
Dit
laatste komt overeen met zijn eerder genoemde regels: de hexagrammen
in de eerste (=rechter) helft van de pagina verschillen 1 tot 3
lijnen met het beginhexagram en dus gelden regels 1-4, terwijl de
hexagrammen in de tweede (=linker) helft van de pagina 3 tot 6 lijnen
verschillen en dus gelden regels 4-7. Maar in de eerste tien
hexagrammen met drie bewegende lijnen (dus die op de rechter pagina)
is zhen, het gegooide hexagram, the leider; bij de laatste
tien hexagrammen (dus die op de linker pagina) is hui, het
eindhexagram de leider. 'Leider', zhu 主
betekent
dat dit hexagram bepalend is bij de raadpleging.
Over
regels 5 en 6
Denk
er goed aan dat het hier om de niet-bewegende lijnen in het
eind-hexagram gaat, dus het hexagram wat je krijgt als je alle
bewegende lijnen hebt laten omslaan.
Conclusie
De
regels zoals die in boeken als Huang,
Boering
e.a. worden genoemd lijken vereenvoudigingen te zijn van de regels
van Zhu Xi. De oorspronkelijke regels zijn mede door de toevoeging
van de tabellen complexer, en de termen zhen en hui
lijken er op te wijzen dat het eindhexagram niet zozeer hoeft te
worden gezien als een trend c.q. toekomstvoorspelling, maar eerder
als een waarschuwing. Hierbij kan overigens opgemerkt worden dat het
eindhexagram bij de oudste toepassing van de Yijing niet werd
gebruikt, er werd alleen gekeken naar het eerste hexagram en de
bewegende lijnen daarin.
Noten